Verklein de kans op macula degeneratie met de juiste voeding

Door de juiste voeding kunt u de kans verkleinen dat u de oogziekte macula degeneratie krijgt. Anti-oxidanten zorgen ervoor dat het buitenste deel van het netvlies en vaatvlies beter beschermd worden tegen oxidatieve stress.

Anti-oxidanten zitten in groenten en vruchten. De belangrijkste stoffen zijn carotenoïden, luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen komen ook in de macula in het oog voor en hebben een beschermende werking tegen macula degeneratie, maar worden niet door het lichaam aangemaakt. Het is dus erg belangrijk om veel van deze voedingsstoffen binnen te krijgen om de ogen zo gezond te houden of om de vordering van macula degeneratie te vertragen.

Gelukkig zitten deze voedingsstoffen in een heleboel dingen en hoeft u dus geen chefkok te zijn om deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Carotenoïden, luteïne en zeaxanthine komen voor in bijvoorbeeld brocolli, mais, wortel, tomaat, sinaasappel, kiwi, appel en mango. Neem een appel of sinaasappel als tussendoortje, eet een lekkere fruitsalade tijdens de lunch of maak een brocollisalade bij uw avondeten en u heeft uw dagelijkse portie al binnen!

Naast anti-oxidanten hebben ook vitamine A, C en E en Zink een beschermende rol. Deze stoffen vindt u in onder meer granen, hazelnoten, zonnebloemolie en olijfolie. Zink vindt u in sesamzaad, walnoten en verschillende soorten vlees, zoals biefstuk. Daarnaast is van vis-oliën aangetoond dat ze een beschermend effect hebben. Dus regelmatig een vette vis in plaats van een stuk vlees is een zeer goede afwisseling! Het voedingsadvies is dan ook: per dag minstens één portie groenten met een hoog gehalte aan lutheïnen en zeaxanthine. Veel verse groenten en vruchten dus.

Helaas geldt dat het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen nooit een 100% garantie is dat u geen macula degeneratie krijgt. Heeft u daarom het vermoeden dat uw ogen achteruit gaan? Maak dan altijd een afspraak om uw ogen eens goed te laten onderzoeken!